1

εξετάσεις και επαν-εξετάσεις

Posted by el-ninio on 5/18/2007 09:05:00 π.μ.

Χθες βράδυ καθώς περιδιάβαινα με το αυτοκίνητο στους δρόμους του Γαλατσίου αναζητώντας την περίφημη Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (που ο υπόλοιπος πλανήτης πλην εμού γνωρίζει ως Λεωφόρο Βεϊκου) βρέθηκα έξω από ένα σχολείο. Δυνατή μουσική και ένα τσούρμο emo παιδάκια -αυτά με το ασύμμετρα κομμένο μαλλί, τα χυμένα ρούχα και all star παπούτσια,ντε!- στέκονταν, άααραζαν όπως θα λεγαν, έξω από την είσοδό του.

Αύριο Σάββατο ξεκινούν οι πανελλήνιες. Προφανώς ήμουν μάρτυρας του αποχαιρετιστήριου event της τρίτης λυκείου. Τα δυο λεπτά που περίμενα στο φανάρι ήταν αρκετά για να με γυρίσουν και μένα πίσω...

Πίσω στην αίθουσα των εξετάσεων, στο θρανίο με το κολλημένο αυτοκόλλητο του αριθμού μητρώου. Πίσω στην εξαντλητική παπαγαλία της ιστορίας, πίσω στο άγχος του απρόβλεπτου 4ου θέματος των μαθηματικών, στα μεσημέρια μπροστά στην τηλεόραση για την ανάλυση των λύσεων...Αγχωμένη μαθήτρια της τρίτης λυκείου να προσπαθώ σε μια κόλλα να στριμώξω μια απόδειξη, όχι αλλή μια των Μαθηματικών Κατεύθυνσης, αλλά την απόδειξη οτι αξίζω. Και τους το απέδειξα.

Μάζεψα τα μόρια, πανηγύρισα. Δέχτηκα συγχαρητήρια. Η γιαγιά ήταν περήφανη, το έλεγε με καμάρι στην γειτόνισσα. Εγώ ..ανακουφισμένη. Μετρούσα τις μέρες για την κατάθεση του μηχανογραφικού κι ύστερα τις διακοπές. Μισή ώρα μετά την ανακοίνωση των βαθμών ήμουν ήδη αλλού.

Στις πρώτες διακοπές της ελευθερίας. Του υπέρτατου ξεσαλώματος. Ένιωθα τόσο ανάλαφρη, τόσο γαλήνια. Φανταζόμουν τον εαυτό μου σε έναν τεράστιο δρόμο που εκτεινόταν απέραντα ενώ αριστερά και δεξιά μου δεν υπήρχε παρά κάμπος, σαν αυτούς της Virginia ή του Connecticat -του Χόλλυγουντ ή των wallpaper των windows. Είχα τη ζωή μπροστά μου και μπορούσα να γίνω οτιδήποτε.

Τέσσερα χρόνια μετά συνειδητοποίησα ότι δεν είχα παρά...19630 μόρια και μια αισιοδοξία υπέρμετρη.

Τέσσερα χρόνια μετά δεν έχω καταφέρει να διαβάσω ξανά κείμενο που αναφέρεται στο Βενιζέλο, δοκίμιο του Παπανούτσου. Δεν έχω καταφέρει να διαβάσω ξανά σοβαρά, μεθοδικά και με σύστημα...τίποτα. Νομίζω οτι η μαθησιακή μου ικανότητα εξαντλήθηκε εκείνους τους 11 μήνες του ατέλειωτου διαβάσματος, μαζί εξαντλήθηκε και το άγχος που θα μπορούσε να μου προκαλέσει οποιαδήποτε εξέταση. Τις 10 εξεταστικές που έχω περάσει στο Πολυτεχνείο δεν τις αντιμετώπισα τόσο ως τεστ γνώσεων, όσο ως δοκιμασία νεύρων. Μου πήρε σίγουρα μήνες να εντρυφίσω στην τέχνη του πασαλείματος εκατοντάδων σελίδων σε λίγα 24ωρα, να μάθω οτι μπορώ να προσπερνάω απροβλημάτιστα παραγράφους, ενότητες, κεφάλαια ολόκληρα αν δεν αντιλαμβάνομα λέξη απ' όσα πραγματεύονται, να πιστέψω οτι μπορώ να γράψω (επιτυχώς!) ολόκληρο θέμα σε εξετάσεις όταν η εκφώνησή του περιέχει έννοιες που μου είναι παντελώς άγνωστες. Να παρακαλάω για ολιγοήμερη παράταση σε project που απαιτούσε μήνες προετοιμασίες, ελπίζοντας οτι σε 5 μέρες θα κάνω τη δουλειά μηνών. Και να μη με νοιάζει.

Να γίνω από μαθήτρια του πρώτου θρανίου, φοιτήτρια του τελευταίου -εδράνου.

Σήμερα, Παρασκευή 18/5 εκπνέει η προθεσμία του άνωθι project, σήμερα λήγει το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους, ένα ακόμα εξάμηνο όπου δεν έμαθα -τουλάχιστον δεν διδάχτηκα- σχεδόν τίποτα. Αύριο, μερικές χιλιάδες παιδιά θα παλέψουν για να κατακτήσουν μια θέση στη σχολή αυτή. Θα γεμίσουν σελίδες, θα μουτζουρώσουν, θα αγχωθούν, θα κλάψουν, θα φωνάξουν.

και αναρρωτιέμαι...θα αξίζει;

|

1 Comments


Αα, δεν έχεις δίκιο, Θείο Βρέφος! Δεν ξέρω πώς ακριβώς είναι τα πράγματα για τους σημερινούς υποψηφίους. Πάντως για τα δικά μας χρόνια (πρέπει να είμαι λίγο αρχαιότερος από σένα) διαφωνώ πλήρως μαζί σου.
Οι πανελλαδικές είναι ωραίες: θέτεις ένα στόχο, τον βάζεις κάπου πολύ ψηλά σε σημασία (συνήθως σε ύψος ανάλογο με τη δυσκολία του), ξεκωλώνεσαι να τον πετύχεις, και τελικά τον πετυχαίνεις! Συγκρίνεται αυτό με οτιδήποτε πιο εύκολα κερδισμένο;
Θα μου πεις, και τι κέρδισα; Κέρδισες ακριβώς αυτό. Ένα στεφάνι από ελιά. Πρακτικά είναι άχρηστο, αλλά η αξία του είναι μεγάλη.
Δεύτερον: κοπίασες αρκετά ώστε μετά να δικαιούσαι μερικά χρόνια λούφα. Η φοιτητική ζωή είναι κάτι ανεκτίμητο. 4, 5, 6 χρόνια που δε χρωστάς τίποτε σε κανέναν, που μπορείς να γυρίζεις και να μυρίζεις, να ταξιδεύεις (πήρες κανένα Εράσμους;), να ερωτεύεσαι, να πολιτεύεσαι (αν είναι κάτι που σε ενδιαφέρει), να συγκατοικείς, να στήνεις κοινόβια, να κάνεις χίλια δυο πράγματα που είναι απαγορευμένα τόσο στους μικρότερους όσο και στους μεγαλύτερους. Εφ' όσον δεν πιέζεσαι από αντικειμενικές συνθήκες, παράτεινε τις σπουδές σου όσο γίνεται. Άμα τελειώσεις, ας έχεις καθυστερήσει και μερικά χρόνια, πάλι νέα θα 'σαι!
Τρίτον: Δε νομίζω ότι έκαψες τον εγκέφαλό σου. Απλώς κανείς δε διαβάζει Παπανούτσο. Μόνο οι εκθεσάδες.
Τέταρτον, ως προς τη γνώση που κερδίζεις στη σχολή: όταν προσπερνάς μία παράγραφο επειδή δεν καταλαβαίνεις τίποτε, και παρά ταύτα περνάς το μάθημα, σημαίνει ότι η παράγραφος δεν έλεγε τίποτε. Αντίστοιχα, όταν προσπερνάς ένα ολόκληρο μάθημα, χωρίς να εμβαθύνεις, απλώς το πασσαλείβεις ίσα ίσα για να περάσεις, και περνάς, σημαίνει ότι ούτε το μάθημα έλεγε τίποτε. (Δεν εννοώ να τα βγάλουμε όλα άχρηστα: απλώς δε σου λέει εσένα τίποτε.) Όμως μη μου πεις, κάπου κάτι θα σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση, κάποιο μάθημα ή κάποιος καθηγητής θα σου έδωσε ένα ερέθισμα. Το μυαλό κάνει φυσική επιλογή. Άμα δεν το πολυζορίσεις, συνήθως την κάνει σωστά.
Ορισμένα από τα πιο ενδιαφέροντα και ουσιαστικά μαθήματα που παρακολούθησα ήταν εκτός του δικού μου προγράμματος. Κάποιος φίλος μου από άλλο τμήμα μού έλεγε ότι ο Τάδε κάνει καλό μάθημα, και πήγαινα σαν τουρίστας. Εκ πρώτης όψεως δεν αξίζει τον κόπο να δώσεις όλο τον αγώνα των πανελληνίων για να μπαίνεις ακροατής σε άσχετα τμήματα, ωστόσο στην πράξη μόνο ένας φοιτητής μπορεί να το κάνει αυτό.
Ακόμη κι αν τη βγάλεις μια ζωή στο κυλικείο, το Πανεπιστήμιο (ή έστω το Πολυτεχνείο) παραμένει ένας κόσμος γνώσης. Η γνώση είναι κάπου εκεί γύρω: όχι κατ' ανάκγην στην αίθουσα, ούτε είναι όλη ουσιαστική, ούτε είναι όλη καλή για σένα (μπορεί να είναι για κάποιον άλλον), αλλά υπάρχει, και όσο κρατάς το απαραίτητο μίνιμουμ επαφής με τη σχολή είσαι πιο κοντά της παρά αν δε σπούδαζες.

Πάντα σε όλα υπάρχει μία θετική πλευρά. Βρες την και εκτίμησέ την. Θα σε ανταμείψει.
Και κυρίως: μη σπουδάζεις σήμερα για να δουλέψεις αύριο. Αυτό είναι μεγάλη πλάνη. Σήμερα είμαστε φοιτητές (εσύ δηλαδή, εγώ όχι πια!) για το σήμερα. Αύριο, έχει ο Θεός. Ό,τι μπελάδες και να σε περιμένουν αύριο, θα τους αντιμετωπίσεις πιο εύκολα αν είσαι καλοκοιμισμένη, καλογαμημένη και χορτάτη στο σώμα και την ψυχή, παρά αν αρχίσεις από τώρα να σκας προκαταβολικά.

Καλή στράτα!

Copyright © 2009 θείο βρέφος All rights reserved. Theme by Laptop Geek. .